02 September 2010

Pakcik Shahrom. Hai!!

Ya...sekarang memang masih waktu bekerja. Tapi dah pukul 4.02 petang. Lagi setengah jam nak balik. Jadi otak tak dapat berfungsi dengan baik. Bukan cacat otak ye. Sukar nak fokus terhadap kerja yang banyak lagi ni sebenarnya. Sambung esok jelah. Kalau semua siap hari ni, besok kena berhenti kerja lah pulak. Kerja semua dah siap.

Punya lah nak buang masa, berharap masa jalan laju selaju-lajunya, aku pun gugel lah. Bosan dengan Facebook. Bosan dengan YM. Cari benda lain lah pulak. Lama tak gugel-gugel. Gugel punya gugel, tiba-tiba tertaip STF. Bila taip STF, merepek pulak yang keluar. Tapi aku tak putus asa. Aku taip pulak Sekolah Tun Fatimah. Fuh. Memang menarik hasilnya. Nak tengok?




Dah lama betul tak naik bas ni. Dulu outing pergi Angsana memang akan naik bas ni. Sekali gerak, lantai bas macam nak runtuh. Lagi-lagi kalau duduk atas tayar. Memang mengancam bas ni berkocak. Darjah kepanasan tak payah cakaplah. Memang kurus lah kalau duduk lama. Macam dalam sauna.

Driver bas ni pulak, Pakcik Shahrom, bukan main garang muka dia. Bengis memanjang. Mula-mula nak tegur pun seram. Tapi, nasib baik aku ni peramah. Kira rugilah kalau Pakcik Shahrom tak jadi kawan aku. Lama-lama, kami pun kamcing. Bagai isi dan kuku lah katakan. Bila dah kamcing, kepala pun naik hantu. Setiap kali nak keluar, aku akan suruh Pakcik Shahrom bawakkan. Kami selalu naik coaster. Aku dah gugel coaster, tapi tak jumpa. Takpe. Sambung balik. Bila aku keluar sekolah, konon-konon nak fly, dengan alasan nak beli kek, Pakcik Shahrom pun bawak. Bila lalu je depan gate sekolah, Pakcik Shahrom dah siap pesan awal-awal. "Ingat, bila Pakcik kira 1,2,3, Echah tunduk ye". Aku pun mengangguk tanda faham dengan arahan ketua. Hebat kan gandingan kami. Disebabkan Pakcik Shahrom selalu tolong aku, aku pun selalu upah nasi bungkus beli dekat Hospital (kira time tu nasi kat Hospital nasi paling top lah).


Dah lama tak dengar khabar Pakcik Shahrom. Kalau-kalau Pakcik tau belog saya ni, Selamat Hari Raya ye Pakcik.


No comments: