12 January 2010

Nasi Lemak Meletup

Teringat zaman muda-muda (sekarang pun masih muda...sweet 16), zaman di sekolah menengah. Nasi lemak dining hall merupakan hidangan yang dinanti-nantikan oleh semua pelajar setiap pagi Jumaat. Memang terangkat la wa cakap lu. Punyalah sedap sampai mulut boleh berbuih mulut bila mengunyah.

Mula dari tingkatan 1 lagi, aku dah mula menunjukkan sikap berjimat-cermat amalan mulia. Walaupun dah breakfast, tetap tapau nasi lemak. Bukan apa. Waktu rehat nanti boleh makan. Tak payah membazir duit beli makanan Mak Aji yang mata duitan tu.

Suatu hari, di dalam kelas Geografi, Cikgu ..... (tak ingat namanya) a.k.a Bard (aku pun tak tau kenapa semua student menggelar dia Bard) sedang serius mengajar. Tapi perut aku dah semakin lapar. Waktu rehat lambat lagi. Subjek Geografi bukannya best pun. Lagi menambahkan lapar. Apabila Cikgu Bard mengadap ke whiteboard, aku ambil peluang untuk suap nasi lemak ke mulut. Berkali-kali Cikgu Bard mengadap ke whiteboard, berkali-kali aku menyuap nasi lemak ke mulut. Bukan main sedap lagi nasi lemak ni. Meletup nyahhh....

Tiba-tiba....

"Awak kat belakang sekali tu, kalau nak makan nasi lemak, tutup-tutup sikit. Pengetua lalu nanti nampak awak makan nasi lemak dalam kelas".....

Eh...baik hati betul Cikgu Bard. Aku senyum dan terus menyuap nasi lemak sampai habis sambil mengangguk-angguk tanda faham apa yang di ajar di hadapan kelas.

2 comments:

Mata Pena said...

hahahahahahaha...
ecah name ckgu 2 encek Rosli la..
aku cam ingat2 lupe dah insiden ni weii... :P
tp mmg la ns lmak dining hall mmg berhan2..

Echah Sarudin said...

aha...en rosli...hahahah...rosli atan..baru aku ingat