13 January 2010

Hobi

Dah lama tak menggunakan perkataan 'hobi'. Kecuali zaman kecil-kecil, hingus meleleh selet-selet kat baju.

Soalan tipikal cikgu dulu-dulu, "Apa hobi kamu?"
Soalan yang memang buat otak penat memerah jawapan apa yang patut dikeluarkan. Macam nak jawab soalan Add Maths. Seluk meja, beg, bekas pensel. Mana tau jumpa jawapan yang sesuai.

Kawan-kawan yang lain, muka selamba, sambil goyang-goyang kepala menjawab, "Kumpul setem cikgu!".
Apa barang kumpul-kumpul setem. Bukan boleh dapat duit pun. Aku kumpul setem yang mak aku kumpul dulu-dulu. Kira setem turun temurun la ni.

....................................

Cikgu memandang ke muka aku. "Hah, kamu. Kenapa diam? Apa hobi kamu?" Aku dengan tenang menjawab, "Kumpul kucing cikgu". Cikgu pun diam.

....................................

Ni lah koleksi kucing-kucing yang pernah aku jaga. Sekarang je takde koleksi.



Ini Bulat




Ni pengikut setia aku. Itam. Bukan Sayda. Jangan salah paham.


Ini pula, Nemo. Kamceng dengan Bulat. Tidur pun mesti bersama.

Ini Adek. Gaya tidur memang kurang senonoh.

Nama sebenar Stokin. Nama manja Oken.



Ok. Ini sajalah koleksi gambar yang ada. Yang dulu-dulu banyak lagi. Tapi tak pernah pula ambil gambar. Mak kata kalau ambil gambar nanti kucing hilang. (Ada kena mengena ke?)

2 comments:

papillon putih said...

Dulu kitaorang pun ada kucing nama Bulat. Hidup sampai umur 13 tahun.

Echah Sarudin said...

Bulat yang ini sempat jaga sampai umur 6 tahun je kot kak. Tapi tak suka sangat dia. Dia lambat bergerak. Bosan. Hehe